martes, 26 de abril de 2011

Constums indies II: Els trens

"Si no vas amb tren a la india, es que no hi has anat", algú m'ho va dir algun dia, i es que la xarxa de ferrocarrils de l'Índia és de les més grans del món. Transporta diàriament a més de 10 milions de passatgers i connecta més de 7.000 estacions.

Els trens solen ser lents i algunes vegades incòmodes, però agafar un tren indi és una experiència que no ens hauríem de perdre per res del món i pot resultar una de les experiències més divertides del viatge. Una estació de tren a l'Índia ja és per sí mateixa un microcosmos de la vida diària en aquest país. De tota manera també és possible viatjar en tren amb autèntic luxe asiàtic, per exemple amb el Palau Sobre Rodes que cobreix l'itinerari entre Jaipur i Udaipur, amb un ramal a Agra, o també el Royal Orient Express amb un servei similar entre Delhi i Ahmedabad.
Ruta dels trens especials


Per trajectes llargs en primera classe o amb llitera és molt recomanable reservar amb suficient antelació. Precisament esbrinar quina és la classe que més ens convé, d'entre el maremàgnum de classes dels trens indis, per a cada trajecte és una tasca àrdua i forma part de l'aventura del viatge en tren. No s'està mai segur de si és més adequat agafar un bitllet en primera, o en segona, o bé en cotxe-llit climatitzat, o en seient dur o tou... Generalment els millors seients són els que abans s'omplen i els que s'han de reservar amb més antelació.


A continuació teniu un petit glossari de les classes existents en els trens de l'Índia...


• 1A -> Primera classe...... caríssima
• 2A -> Segona classe amb A/C (lliteres en dos nivells)..... cara, però no tant
• FC -> Primera classe sense A/C (4 persones per compartiment)..... relativament espaiosa
• 3A -> Similar a 2A, però amb lliteres en tres nivells..... preu normal, però força atapeïda de gent
• CC -> cotxe amb seients i A/C..... no és massa cara
• SL -> Sleeper class, sense A/C
• 2S -> Segona classe amb seients..... per a viatges de dia i sense reserva.

Els cotxes amb lliteres (2A, 3A i SL) estan dividits en compartiments oberts, sense portes (tot i que en alguns tren sí que en tenen, com per exemple el tren de Delhi-Bikaner). Els cotxes sense A/C tenen ventiladors, però no sempre funcionen. Les sortides de l'A/C estan al sostre de cada compartiment, per la qual cosa la llitera superior és la que pot patir més el fred si l'A/C funciona a tot gas. En general, en els cotxes-llit amb A/C Indian Railways subministra un coixí i llençols, però no en el cas de cotxes-llit sense A/C. Les finestres estan segellades i tenen vidres tintats en els cotxes amb A/C, però no solen estar molt netes i això fa que de vegades siguin força opaques, mentre que en els cotxes sense A/C les finestres es poden obrir. Com més alta és la classe hi ha més tranquil.litat i silenci a l'hora de dormir. La classe SL aplega una mostra més representativa de la població índia que les classes més altes.

Per últim hem recopilat aquí algunes pàgines web interessants i relatives als ferrocarrils indis, totes elles en anglès:


 per cert...Com a curiositat, en aquesta web només pots comprar bitllets de 5:00-23:30, hora índia. És a dir, que quan se'n van a dormir apaguen el servidor, així que durant la tarda nit espanyola no es poden comprar bitllets. Tenen millor conveni laboral els servidors que les persones

No hay comentarios:

Top 10 de les visites